Jumaat, 17 Oktober 2008

Kisah Teladan


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha
Penyayang
KISAH 1 : BURUNG PIPIT
Pada suatu hari, sebuah rumah di pinggir kampung
terbakar. Seekor burung pipit membawa air menggunakan
sayapnya. Seorang pemuda hairan melihat burung itu
berulang-alik membantu memadamkan kebakaran....
Pemuda : Wahai burung pipit. Mengapakah engkau
berulang-alik membawa air?
Burung : Aku ingin membantu memadamkan api yang sedang
marak.
Pemuda : Tapi, tidakkah kau tahu bahawa sayap kau
hanya mampu membawa dua titis air saja?
Burung : Aku tahu.
Pemuda : Tahukah kau bahawa titisan air yang kau bawa
itu tak akan dapat memadamkan kebakaran itu?
Burung : Aku tahu wahai pemuda.
Pemuda : Tetapi mengapa kau masih berterusan berbuat
begitu?
Burung : Sesungguhnya apabila Allah bertanya sama ada
aku nampak atau tidak kebakaran itu. Aku akan jawab
bahawa aku nampak kebakaran itu. Dan jika
Allah bertanya apakah usaha aku untuk membantu. Lalu
aku akan menjawab
bahawa aku telah membawa titisan air
menggunakan sayapku untuk membantu.
Pemuda : Wahai burung, sesungguhnya engkau adalah
makhluk yang berjiwa mulia.
Moral : Jika kita mahu menolong seseorang, bantulah
sekadar yang kita mampu dengan hati yang ikhlas dan
kerana Allah tanpa mengharapkan sebarang balasan,
sekurang-kurangnya kita ada menyumbang bakti.
KISAH 2 : POHON SEMALU
Pada suatu hari, Rasulullah s.a.w berjalan-jalan
bersama puteri baginda, Saidatina Fatimah r.a.
Setibanya mereka berdua di bawah sebatang pohon tamar,
Fatimah terpijak pohon semalu, kakinya berdarah lalu
mengadu kesakitan. Fatimah mengatakan kepada bapanya
apalah gunanya pohon semalu itu berada di situ dengan
nada yang sedikit marah. Rasulullah dengan tenang
berkata kepada puteri kesayangannya itu bahawasanya
pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita.
Fatimah terkejut. Rasulullah menyambung kata-katanya
lagi.
Para wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada
pohon semalu ini dari 4 aspek :-
Pertama, pohon semalu akan kuncup apabila disentuh.
Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai
perasaan malu (pada tempatnya).
Kedua, semalu mempunyai duri yang tajam untuk
mempertahankan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu
mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita
muslim.
Ketiga, semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat
kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah
hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat
dengan Allah Rabbul Alamin.
Dan akhir sekali, semalu akan kuncup dengan sendirinya
apabila senja menjelang. Oleh itu, para wanita
sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin
senja.
Ambillah pengajaran dari semalu walaupun ia hanya
sepohon tumbuhan yang kecil
Moga kita dapat mendapat ikhtibar dari kisah-kisah
ini.Insya'Allah...

Tiada ulasan: